Potřebujete pomoc?
Nechte nám zprávu nebo
volejte: 723 777 482

Tipy

Jak si nastavit zdravé pracovní hranice?

Autor
Bára
publikováno
5.2.2022

Pracovní hranice - pro mnohé z nás velice zajímavé téma. Jak si nastavit pracovní vytížení tak, aby neovlivňovalo naše psychické a fyzické zdraví? Jak oddělit pracovní vztahy od rodinných a jak se vyvarovat syndromu vyhoření? To vše se dozvíte v následujícím článku. Může se zdát, že tato kapitola do našich IT článků příliš nezapadá, ale nenechte se mýlit, opak je pravdou. Většina z nás tráví v práci většinu svého dne, proto je důležité se nad těmito věcmi zamyslet a začít s nimi pracovat.

Pracovní hranice - pro mnohé z nás velice zajímavé téma. Jak si nastavit pracovní vytížení tak, aby neovlivňovalo naše psychické a fyzické zdraví? Jak oddělit pracovní vztahy od rodinných a jak se vyvarovat syndromu vyhoření? To vše se dozvíte v následujícím článku. Může se zdát, že tato kapitola do našich IT článků příliš nezapadá, ale nenechte se mýlit, opak je pravdou. Většina z nás tráví v práci většinu svého dne, proto je důležité se nad těmito věcmi zamyslet a začít s nimi pracovat.

V první řadě se naučte říkat ne. Není to myšleno tak, že na každý úkol od svého nadřízeného řeknete NE, to by mělo asi velice hrubý dopad. Spíše se to týká vás a vašeho odpočinku.

Důležité je  uvědomit si své priority. Přestože je výdělek důležitý pro zajištění základních životních potřeb, nemusí mu patřit veškerá vaše energie. Srovnejte si, zda si radši místo několikahodinových přesčasů nezajdete do fitka, do kavárny nebo prostě jen půjdete dříve domů za svými blízkými a nenecháte si utéct dětství vašich dětí. 

Naplánujte si dopředu volno. Den, kdy nebudete muset do práce, doženete své domácí povinnosti nebo si jen odpočinete. Předběhněte svůj nabitý program a naplánujte si například rodinnou dovolenou s dostatečným předstihem.

Vytvořte si pevné přestávky. Dejte si na každý den v pracovním týdnu hodinu volna na oběd. Bude tak jasné, že nejste k dispozici a vy se budete moci v klidu najíst a po pauze se opět naplno pustit do práce. 

Mnohdy se stane, že se vám začnou úkoly hromadit a vy přestanete stíhat. Zkuste si je systematicky seřaďte podle důležitosti. První udělejte ty, které jsou důležité. 

V neposlední řadě dodržujte pracovní dobu. Je to nezbytné pro oddělení vašeho profesního a soukromého života. 

Jestliže pracujete z domova, najděte si vhodný prostor. Prostor, kde nebudete rušeni, budete mít dobré světlo a budete se cítit dobře. 

Respektujte soukromí své i svých kolegů. Pokud si večer vzpomenete na věc, která není smrtelně důležitá, nepište ji kolegům přes SMS. Pokud chcete danou věc někomu napsat, napište ji na pracovní nástroj - tedy do příslušného systému nebo třeba na pracovní e-mail. Pokud bude kolega chtít o půlnoci pracovat, může vám obratem odpovědět. Pokud ne, dostane se k tomu v pracovní době. Tento princip je fér a považujeme ho za zásadní pro to, aby vás práce nedoháněla i v okamžiku, kdy se vám ji podaří na chvíli pustit z hlavy.




Tags:
No items found.

Další články