Potřebujete pomoc?
Nechte nám zprávu nebo
volejte: 723 777 482

Tipy

Jak na work-life balance - nastavení správného poměru odpočinku a práce

Autor
Jakub
publikováno
20.9.2021

Máte tolik práce, že nemáte čas na jiné věci, celý týden chodíte z práce vyčerpání a jste unavení už v pondělí v poledne? Pocit z vykonané práce je jeden z nejlepších pocitů vůbec. Ale zdraví je přeci jen ze všeho nejdůležitější. Proto je dobré umět oddělit práci a Vaše soukromí a umět odpočívat. Nadměrný odpočinek v podobě práce z postele rozhodně není dobrou volbou, ale je potřeba nastavit si režim a věnovat čas nejen práci, ale i sobě a odpočinku. 

Máte tolik práce, že nemáte čas na jiné věci, celý týden chodíte z práce vyčerpání a jste unavení už v pondělí v poledne? Pocit z vykonané práce je jeden z nejlepších pocitů vůbec. Ale zdraví je přeci jen ze všeho nejdůležitější. Proto je dobré umět oddělit práci a Vaše soukromí a umět odpočívat. Nadměrný odpočinek v podobě práce z postele rozhodně není dobrou volbou, ale je potřeba nastavit si režim a věnovat čas nejen práci, ale i sobě a odpočinku. 

Metodě, která pomáhá vyrovnat poměr práce a odpočinku se říká WORK-LIFE BALANCE. Pojem zní hezky, ale realizace už tak jednoduchá není. Pojďme si představit pár rad, které by Vám mohly pomoci.


Světová pandemie odkázala mnoho lidí na tzv. home office (práci z domova), o kterém na našem webu najdete samostatný článek. Je těžké říci přesný časový údaj práce a odpočinku, jelikož pracovní potřeby a priority každého z nás se mohou mnohdy dost výrazně lišit. 

Základem je najít si práci, která nás bude bavit a naplňovat. Důležitou složkou je Váš zaměstnavatel. V dnešní době je možnost vybrání dovolené či home office v čase, který se Vám hodí. Když se opravdu necítíte dobře a Váš zdravotní stav Vás ovlivňuje natolik, že nemůžete pracovat, existují tzv. sick days. Zaměstnavatel poskytuje jistý počet dní na marodění. Jestliže máte tuto možnost, nevyhýbejte se jí. 


Velice výrazným krokem k dosažená životní rovnováhy je také flexibilní pracovní doba.  Možnost upravit si časy příchodů a odchodů z práce jsou jedním z nejlepších přístupů zaměstnanců dnešní doby. S flexibilní pracovní dobou se nemusíte stresovat neočekávanou  návštěvu lékaře apod. 


Nepřítelem každého člověka, který potřebuje intenzivně pracovat je prokrastinace. Uvědomte si, že vyhýbání se práci a odkládání věcí v pracovním životě, Vám ubírají čas v životě soukromém. Čím dříve svou práci dokončíte, tím dříve budete mít čas věnovat své rodině a dalším zálibám. V tomto případě pomáhá organizace a plánování. 


Důležité je také nastavení žebříčku hodnot. Ty jsou pro každého individuální. Jakmile budete vědět, co je pro Vás největší prioritou, bude se Vám lépe organizovat Váš čas. 


Další nezbytnou složkou je správná míra odpočinku. Pokud se cítíte unaveni, je dobré se projít, doplnit energii a poté pokračovat. Pauza Vám sice nějaký čas zabere, ale věřte, že Váš čas se vrátí, když budete pracovat s čistou hlavou. 


Jakmile se konečně dostanete domů, věnujte se příjemným věcem, které Vás baví. Udělejte si čas na odpočinek, sebe i Vaší rodinu. Nechte práci na pracovišti, ta na vás do dalšího pracovního dne počká. 


Na závěr je důležité říci, že je rozdíl mezi odpočinkem u televize a pobytem na čerstvém vzduchu. Fyzická aktivita je skvělou možností, jak se uklidnit a pomoci svému tělo zregenerovat. 


Další články